Translate

tiistai 3. joulukuuta 2013

Ihmisyys



Muista olla ihminen
ihmiselle,
ihmisyys
on empatiaa,
kasvamista.

Rinnalla kulkemista,
joskus käsikkäin
eteenpäin.
Ole minulle ihminen,
kuuntele silloin,
kun minulla on
tärkeää sanottavaa,
tai tärkeää anottavaa.

Ole rinnallani,
älä kulje edessäni,
tai perässäni.
Kunnioita ihmisarvoani,
älä lyö lyötyä,
kiusaa kiusattua,
sorra sorrettua.
Älä orjuuta vaatimuksillasi
minua, sillä ihmisyyden
siivet ovat tarkoitettu
vapaana lentämiseen.




Människan

Kom ihåg att vara människa
människa,
mänsklighet
är empati,
tillväxt.

Bredvid korsningen av
ibland hand i hand
framåt.
Inte för mig man,
lyssna till fallet
när jag har
viktigt att säga,
eller viktigt att ansöka om ett.

Inte vid min sida,
Gå inte framför mig,
eller efter mig.
Respekt för människans värdighet,
inte slår en fallen,
översittare mobbad,
förtrycka de förtryckta.
Inte enslave kraven
mig, för mänskligheten
vingarna är avsedda för
fritt flygande.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Patajätkä

Patajätkä
Patajätkä

Blogiarkisto