Translate

lauantai 10. tammikuuta 2015

Lämmintä

Tulee lisää halkoja
hiilien päälle,
minä kohta sammun,
ellei tulta kohenneta koskaan.
Miehiä, naisia, niin harvat
sieluuni kipinäksi jää.
Yössä yksin soi seitarumpu,
myrsky nousee, ja
itkee vaikeroiden tuulispää.

Joku mies sekoittaa joka naisen
pään, minä olen niin kuin vanha viini.
Kypsyn hiljaa, hiljaa lämpenen,
kuka haluaa sytyttää liekkiin
kipinöivän luotettavan sydämen?

Tunnetta, niin kuin kipinää,
sammuttaako tuuli sen,
vain saako puuta hiillos tää?

Erakon elämää, kirjoittajan
riimit riippuvat avannon päällä.
Minä unessani luistelen,
tuolla Ivalojoen jäällä.

Olen jälleen lapsi,
onnellinen ehkä hetken sen,
kuin tuulispää jäätä pitkin
luistelen. Mitenkä ontto
on ujon miehen pää?
Ymmärtääkö ollenkaan
milloin hedelmä on kypsä.
Poimiiko marjan,
vai jättääkö happanemaan sen?

Lämmintä kylmää, en mitään
huomisesta tiedä, en sinne nää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Patajätkä

Patajätkä
Patajätkä

Blogiarkisto